Ridtravare.

Jag skulle vilja berätta lite om ridtravare. Nu för tiden så är denna häst inte så uppskattad (då äger man inte denna häst om man tycker så). Tyvärr så har ryktet för travarna dragit ner så mycket att när personer frågar mig var magenten är för häst och jag säger att han är travare så måste jag bortförklara det så mycket för att det inte ska få bilden av att han är en häst som är mager, trött och endast slängtravar. När de sen frågar om han kan galoppera så blir jag nästan förbluffad. Det är väl klart att han kan galoppera det är inte så att bara för att de har gått trav så kan han inte galoppera. Han har svårt i högervarv, men det är för att de springer lopp i vänstervarv och därför går vänster. Men om jag rider ihop honom så märks det inte. Finns det någon som frågar en fullblodsägare om deras häst kan trava?

Jag ska rada upp en del av de "problem" jag har med magenten. Endast för att pogentera att det inte har med att han är travare utan för att han inte är avlad till att kunna göra det lika bra.

1. Han hoppar inte så högt.
Han är inte avlad till det,  sen stoppar jag honom lite med min hopprädsla. Finns det ett halvblod som travar snabbt?

2. Han har mycket nerver.
Ja, men det är för att han har tävlat i trav och det är en stressig miljö. Så fort jag är lugn så blir han lugn. Vilken häst har inte nerver?

3. Han är inte så bra på dressyr.
Han är bra, men inte briar bra. Detta beror inte alls på att han är travare utan på att jag inte har kunskapen att lära honom.


Dessvärre säger jag det att jag har hellre en travare som man får jobba med och som ibland bara vill springa än ett perfekt halvblod. Om vi bortser från märket och bara ser till hästen så har travare samma skelett och anatomi som fullbloden och halvbloden. De är som att vi människor är byggda på olika sätt inte ser vi sämre på vissa människor för att de är korta, långsamma eller långa. 

När det kommer till priser så är det skrämmande på skillnaden. En travare kan köpas för cirka 8000-10.000 kr. Beroende på ålder och vad den kan. Ett halvblod ligger på ca mellan 30.000- 100.00 också beror priset på vad den kan och ålder. Även travare som inte ens har gått i travet hamnar vid dessa låga priser just för att de är av rasen varmblod. Det är sorligt att de som ska sälja sina hästar direkt måste förklara att "hästen kan hoppa högt" och "den har lätt för galoppen" och "den ser inte ut som en travare". Vi måste förbättra synen på travarna för de är fantastiska hästar som helt hamnat på fel sida.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Linn

Mitt namn är Linn och denna blogg kommer handla om mitt liv som består av min häst Magnetic Media (magneten) och mitt pluggande mot att bli lågstadielärare. Väl mött!

RSS 2.0