Rida utan hjälm.

Jag satt och funderade på alla de människor som rider utan hjälm. Som tycker att de är så duktiga att hjälm de behöver de minsann inte. Förra många år sedan var jag och en kompis ute och red när det var mörkt. Jag hade reflexer på magneten men hon hade inte på sin häst. Vi skulle bara rida en liten runda. Så möter vi tre personer, en liten tjej på en ponny, en som leder henne och en kvinna som rider på en storhäst. Då säger kvinnan som rider "Varför har ni inga reflexer, ni syns inte". Vi blir chockade och rider vidare, för hon som påpekade för oss att vi hade glömt saker hade nog själv glömt att man ska rida med hjälm. Hon rider allstå med en liten tjej och ska vara förebild för henne och så har hon skippat hjälmen. 
 
Jag kan själv känna ibland att vi gör våra hästar till "människor" vi glömmer lätt att de är djur. De har instinkter, blir de rädda flyr de, blir de instängda attackerar de. Det är så lätt att glömma det, man tänker "min häst är så snäll han sparkar aldrig". Men blir de rädda så agerar de efter instinkter. Därför är det så viktigt att komma ihåg hjälmen tex. För trillar du av utan hjälm så kvittar det om du är eliten eller nybörjaren. Vi är alla bara människor och kommer slå oss lika hårt. 
 
Det är bra att debatten nu om att dressyr ryttarna ska börja rida med hjälm istället för hatt. Visst det är fint med hatt, och det har varit så så länge. Men hjälmen är livsviktig och kan rädda oss från de värsta skador. I slut ändan är vi inte mer än människor!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Linn

Mitt namn är Linn och denna blogg kommer handla om mitt liv som består av min häst Magnetic Media (magneten) och mitt pluggande mot att bli lågstadielärare. Väl mött!

RSS 2.0