Monté

Jag kom på igår att jag skrev att jag skulle på monté idag, sen kom jag på att ni kanske inte vet vad det är. Så jag ska försöka förklara. Det finns som sagt trav, att köra travhäst, att hästen springer bakom en vagn som kallas sulky. Då sitter kusken (föraren) bakom hästen och kör. Sen finns det galopp där hästen galopperar snabbt men det sitter en ryttare på. Sen finns det då monté som är att hästen springer fort och ryttaren sitter ovanpå. Jag kan förklara hur det går till innan lopp och under lopp, baserat på min egen erfarenhet och utefter vad som hände idag. Jag och Lina kom till banan och sen fick hon väga in. När man väger in så tar man med sig alla saker man ska ha på hästen och sig själv, dock inte träns och benskydd. Detta gör man för att när man har tävlat så ska man ha ungefär samma vikt som innan man började så man inte tar av saker innan loppet som gör det lättare för hästen att springa. Sen gick vi vidare till boxarna för att göra i ordning hästen, efter  lite pysslande med Jazzman som hästen heter så fick Lina och Jazzman gå ut och värma. Värma är att man värmer upp hästen så den blir varm och mjuk i leder och kropp. Sen var det dags för defilering, det är när hästarna för det specifika loppet visar upp sig för publiken och de blir varma i kroppen precis innan loppet. Dagens lopp startades på volt vilket innebär att hästarna springer på volter innan starten. Man kan även ha autostart som innebär att hästarna startar efter en bil som kör framför i starten. Loppet varade i 2140 m och först häst i mål vinner. Det var lite om Monté, vill ni lägga till mer eller rätta något som jag inte skrivit rätt så säg till.

'
Jag laddar upp en bild på dagens ekipage (lånad av Lina som rider), dock är bilden sen i sommras, men ni ser hur det ser ut.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Linn

Mitt namn är Linn och denna blogg kommer handla om mitt liv som består av min häst Magnetic Media (magneten) och mitt pluggande mot att bli lågstadielärare. Väl mött!

RSS 2.0